روش های اندازه گیری گشتاور (1)

اندازه‌گیری دقیق گشتاور، به‌ویژه در ماشین های چرخان، تقاضاهای سنگینی را از طرف تولیدکنندگان و میزهای آزمایش ایجاد می‌کند، در اینجا شما با نحوه اندازه گیری گشتاور آشنا می شوید

روش های اندازه گیری گشتاور

1 – مقدمه

اگرچه گشتاور بدون شک یک کمیت مکانیکی مهم در زمینه ماشین سازی است، اما اهمیت آن تنها به این ناحیه محدود نمی شود. اندازه‌گیری دقیق گشتاور، به‌ویژه در ماشین های چرخان، تقاضاهای سنگینی را از طرف تولیدکنندگان و کاربران میزهای آزمایش ایجاد می‌کند. این وضعیت با روند بهبود عملکرد مکانیکی موتورهای مدرن با افزایش سرعت چرخش آنها، همراه با تمایل به دقت بیشتر در زمینه هایی مانند اندازه گیری راندمان، شدید تر هم می شود. این چالش با توسعه مستمر مبدل های گشتاور و با در نظر گرفتن پیشرفت‌های مداوم در زمینه‌های کاربردی فوق برطرف می‌شود.

اهمیت گشتاور به عنوان یک کمیت اندازه گیری:

در دنیای بشدت مکانیزه امروزی، در میان بقیه کمیت ها، گشتاور یکی از مهمترین کمیتهای اندازه گیری است. اندازه گیری گشتاور نه تنها در محصولاتی مانند توربین های گازی با گشتاور نامی 50 کیلو نیوتن متر در سرعت های rpm‏ 8000 و خروجی مکانیکی بیش از 40 مگاوات، یا در میزهای آزمون فرمول 1 با گشتاور اسمی در محدوده 1 تا 2 کیلو نیوتن متر در سرعت های 20000 دور در دقیقه ، نقش بسیار مهمی ایفا می کند، بلکه در واقع تقریبا در همه چیز حتی در درپوش پیچی روی بطری های دارو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای بی شماری برای اندازه گیری گشتاور در آزمایشگاه ها، نظارت و کنترل فرآیند، مهندسی درایو و نوار نقاله، تضمین کیفیت و تحقیق و توسعه وجود دارد.

در سال های اخیر شاهد رشد سریع در بازار و صنعت بوده ایم. در مواجهه با تقاضای مصرف کنندگان برای وسایل نقلیه ای که مصرف سوخت کمتر، سطح راحتی بالاتر، ایمنی عملیاتی بیشتر و قابلیت اطمینان طولانی تر را ارائه دهند، صنعت خودرو به شدت به سمت نوآوری گرایش پیدا کرده است. بنابراین، نیاز صنعت به تکنیک‌های اندازه‌شناسی و آزمایش برای مطابقت با این تقاضاها افزایش یافته و در حال رشد است.

گشتاور یک کمیت کلیدی در تمام حوزه های تحقیقاتی و عملیات پالایش است، به ویژه برای توسعه موتورهای احتراق و انتقال نیرو، زیرا گشتاور به همراه سرعت چرخش، امکان محاسبه توان مکانیکی را فراهم می کند. در حالی که زمانی، به ویژه در مورد کاربردهای تست موتور، این کار با استفاده از دستگاه های ترمز که قابلیت اندازه گیری هم داشتند، انجام می شد،. امروزه برای انجام این کار، گرایش به سمت اندازه گیری گشتاور به کمک مبدل های گشتاور چرخشی است.

دلایل اصلی این امر این است که فرآیندها همیشه پویا هستند و تعامل بین مکانیزم‌هایی مانند موتور و گیربکس در حال تبدیل شدن به یک ملاحظات مهم در هنگام بهینه‌سازی است.

 انواع مختلف مبدل های گشتاور

2 – روش های اندازه گیری گشتاور:

2.1 محاسبه گشتاور از روی توان الکتریکی:

گشتاور را می توان از روی توان الکتریکی و سرعت چرخش محاسبه کرد. تجهیزات اندازه گیری مدرن، تعیین توان الکتریکی و سرعت چرخش ماشین های الکتریکی را آسان می کند. با این حال، هنگام محاسبه گشتاور ممکن است خطاهای نسبتا بزرگی وجود داشته باشد زیرا توان تلف شده و وضعیت عملکرد ماشین‌آلات تأثیر قابل توجهی در محاسبه گشتاور دارد.

روش های اندازه گیری گشتاور (2)

در این مقاله شما با ساختار مکانیکی و الکتریکی انواع مبدل های گشتاور چرخان و غیر چرخان آشنا خواهید شد

ابزارهای امروزی با ویژگی های کامپیوتری پیشرفته خود تعداد زیادی از پارامترها را در هنگام اندازه گیری در نظر می گیرند تا سطح دقت و پاسخ پویا را بالا ببرند. مثلا در اندازه گیری گشتاور، اندازه گیری توان راکتیو یا راندمان نیز مهم است. مزیت قابل توجه تعیین گشتاور با روش فوق این است که به هیچ گونه مداخله مکانیکی برای اندازه گیری گشتاور نیازی نیست. اما عیب آن این است که تا حد محدودی برای اندازه گیری دقیق مناسب است.

عدم قطعیت موجود در اندازه‌گیری گشتاور با ابزارهای محاسباتی محض می‌تواند چندین بار بدتر از استفاده از مبدل‌های گشتاور مجهز به سیستم‌های اندازه‌گیری استرین گیجی باشد. با توجه به دقت بیشتر مبدل های استرین گیجی، آنها معمولا به عنوان مبدل های انتقال هنگام کالیبراسیون ماشین های الکتریکی نیز استفاده می شوند.

2-2 اندازه گیری گشتاور واکنشی( Reaction Torque ):

2-2-1 اندازه گیری نیروی واکنش ( Reaction Force ) روی بازوی اهرمی:

اندازه گیری نیروی واکنشی بر اساس این اصل که گشتاور In-Line برابر با گشتاور واکنشی است، روشی است که اغلب برای تعیین توان استفاده می شود. شکل 2 یک پیکربندی اندازه گیری صنعتی را با یک دستگاه ترمز نصب شده در آونگ نشان می دهد. نیروی وارد بر انتهای بازوی اهرمی با استفاده از مبدل نیرو اندازه گیری می شود. این روش به قطعات مکانیکی پیچیده نیاز دارد. برای جلوگیری از خطاهای اندازه گیری، باید تاثیرات مزاحم مانند تغییرات در یاتاقان آونگ در طول زمان، انبساط بازوی اهرم به دلیل تغییرات دما، و حالت های مختلف عملکرد را در نظر گرفت.

استفاده از سنسور و مبدل نیرو برای اندازه گیری گشتاور

در این روش از یک طرف، اینرسی جرم های بزرگ دخیل، تست های دینامیکی را دشوار می کند. ممان جرمی اینرسی به عنوان یک فیلتر پایین گذر مکانیکی عمل می کند. از طرف دیگر این ویژگی می تواند در مواردی که نیازی به اندازه گیری گشتاورهای دینامیکی نباشد نیز مزیت محسوب شود. زیرا مولفه های گشتاور دینامیکی که مورد توجه نیستند، مبدل نیرو را تحت تاثیر خود قرار نمی دهند.

روش های اندازه گیری گشتاور (3)

این فصل معیارهای اصلی را که باید هنگام انتخاب مبدل گشتاور و پیکربندی یک برنامه کاربردی در نظر داشت، خلاصه می کند.

2-2-2 مبدل های اندازه گیری گشتاور واکنشی:

مبدل‌های گشتاور واکنشی، عملکردهای بلبرینگ و مبدل نیرو در مورد اندازه‌گیری گشتاور مبتنی بر بازوی اهرمی که در بخش قبل توضیح داده شد، در یک دستگاه ترکیب می‌کنند. کاربرد اصلی آنها اندازه گیری گشتاور غیر چرخشی است. یکی از کاربردهای آنها نظارت بر فرآیند در همزن ها، رابلرها و انواع مشابه این تجهیزات می باشد. در چنین کاربردهایی مبدل مستقیما بین مخزن و درایو روی همزن قرار می گیرد. شفت موتور درست از وسط مبدل عبور می کند. شکل 3 یک پیکربندی پیشنهادی برای اندازه گیری ویسکوزیته بر اساس اندازه گیری گشتاور واکنشی را نشان می دهد.

اندازه گیری گشتاور بین موتور و مخزن

گشتاور محرک وارد شده به همزن، باید به صورت یک گشتاور واکنشی از محفظه موتور به فلنج مخزن منتقل شود. یک دیسک اندازه گیری گشتاور واکنشی دقیقا در این نقطه، بین محفظه موتور و مخزن نصب شده است. شفت همزن از طریق سوراخ مرکزی مبدل به موتور متصل می شود و موتور روی دیسک اندازه گیری نصب می شود. جالب توجه است که اصطکاک یاتاقان موتور، بر خلاف اصطکاک یاتاقان در انتهای پایین همزن، باعث خطای اندازه گیری نمی شود.

روش های اندازه گیری گشتاور (4)

مبدل های گشتاور را می توان در هر جهت مناسب با توجه به جهت گرانش نصب کرد. در این مقاله شما با انواع روش های نصب مبدل های گشتاور آشنا خواهید شد

2-3 اندازه گیری گشتاور چرخان (In-Line torque):

این روش، گشتاور را در یک قطار چرخشی از شفت ها اندازه گیری می کند. و معمولا به عنوان اندازه گیری گشتاور در خط نیز شناخته می شود. شکل 4 حالت دیاگرامی این موضوع را نشان می دهد. مبدل‌های گشتاور به طور معمول به سه دسته تقسیم می‌شوند: شفت‌های گشتاور، توپی‌های گشتاور و فلنج‌های گشتاور.

نحوه اندازه گیری گشتاور چرخان

می توان از اصول فیزیکی مختلفی برای ایجاد سیگنال (تبدیل گشتاور به سیگنال الکتریکی) استفاده کرد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

امروزه متداول ترین روش مورد استفاده، اندازه گیری تغییر شکل یا کرنش با کمک کرنش سنج ها (SGs) است که مقاومت خود را متناسب با کرنش تغییر می دهند. تمام مبدل های گشتاور شرکت هوشمند صنعت تاو الکترونیک بر اساس این اصل طراحی شده اند.

2-4 استفاده از استرین گیج در مبدل های اندازه گیری گشتاور:

مبدل‌های گشتاور استرین گیجی (SGs) عمدتا از عناصر ارتجاعی ترکیب شده با گیج‌های فشار (SGs) و المان های جبرانی و همچنین لوازم جانبی تطبیقی برای اتصالات گشتاور، به طرف‌های ورودی و خروجی تشکیل شده‌اند. ویژگی های اصلی و اهمیت کرنش سنج به عنوان اندازه گیری گشتاور به صورت دقیق در زیر بیان شده است:

مطالب پیشنهادی برای شما

اندازه گیری گشتاور (1)

اندازه‌گیری دقیق گشتاور، در صنعت، بسیار مهم و حیاتی می باشد، در اینجا با نحوه اندازه گیری گشتاور آشنا می شوید

اندازه گیری گشتاور (2)

در این مقاله شما با ساختار مکانیکی و الکتریکی انواع مبدل های گشتاور چرخان و غیر چرخان آشنا خواهید شد

اندازه گیری گشتاور (3)

این فصل معیارهای اصلی را که هنگام انتخاب مبدل گشتاور و پیکربندی یک برنامه کاربردی نیاز است، خلاصه می کند.

اندازه گیری گشتاور (4)

مبدل های گشتاور با روش های مختلف نصب می شوند. در اینجا با انواع روش های نصب این مبدل ها آشنا خواهید شد